کد خبر 1303301
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
پرچم  ایران و امریکا

پیشنهاد غیر رسمی مشاور امنیت ملی دولت بایدن برای توافق موقت با ایران، یک تله دیپلماتیک است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در چند روز اخیر گزارشی در آکسیوس منتشر شد که طی آن این وبگاه خبری آمریکایی مدعی شده بود: «رابرت مالی، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی خود ایده توافق موقت با ایران را برای خرید زمان در زمینه مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده است.» پیشنهاد آمریکا آزادی‌ بخشی از پول ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم است.

روزنامه فرهیختگان درباره این طرح آمریکایی‌ها می‌نویسد: آمریکا به شکل یکجانبه از توافق بین‌المللی برجام خارج شد و تنها هزینه‌ای که تا به الآن برای این رفتار غیرمتعهدانه خود پرداخت کرد، عدم‌حضور مستقیم این کشور در دور جدید مذاکرات با ایران بوده است.

بیشتر بخوانید

مذاکرات وین؛ قواعد حقوقی آمریکا به آمریکایی‌ها مربوط است نه ایران

در طرف مقابل ایران که تنها طرف اجراکننده تعهدات خود در توافق برجام بوده، سعی کرد تا با گسترش فناوری هسته‌ای خود بیش از این از معطل ماندن برای اجرای تعهدات طرفین غربی متضرر نشود. توسعه صنعت هسته‌ای و رساندن سطح غنی‌سازی به ۶۰ درصد، این پیام را به آمریکایی‌ها منتقل کرده که فناوری بومی هسته‌ای ایران به‌سرعت قابل بازیابی است و با فریب‌های سیاسی مثل امضای توافق و عدم‌اجرای آن توسط آمریکا نمی‌شود آن را از بین برد.

فعال‌شدن ظرفیت‌های هسته‌ای ایران باعث شد تا بار دیگر میز مذاکرات برای توافق بر سر مواردی همچون رفع تحریم و محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای برپا شود. حال اما آمریکا قصد دارد تا بار دیگر به میز مذاکره با ایران بازگردد بدون اینکه در قبال اقدامات غیرمتعهدانه خود متحمل هزینه‌ای شود. آمریکا نه‌تنها به تعهدات پیشین خود عمل نکرده، بلکه اجرای تعهدات پیشین خود را نیز منوط به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌داند.

این مطالبه درحالی است که ایران یک‌بار تعهداتش را اجرایی کرده و چیزی در مقابل آن دریافت نکرده و طبیعی است که در مقابل سابقه بدعهدی کشورهای غربی به‌سادگی نیز کوتاه نمی‌آید. آمریکا با دانستن این نکته برای اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کند، توافق موقت این درحالی است که هزینه محدودیت برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمتر از لغو تمامی تحریم‌ها نیست. همان چیزی که پیش از این روی آن توافق شده بود و هر چیزی غیر از این مورد زیاده‌خواهی است که طبیعتا ایران نباید با سهل‌انگاری در مقابل آن کوتاه بیاید.

ابتکار توافق موقت یک تجربه جدید برای ایران نیست. پیش از این دولت روحانی یک‌بار مسیر توافق موقت را امتحان کرده است. تجربه‌ای که به غیر از معطل نگه‌داشتن فعالیت‌های هسته‌ای هیچ خروجی دیگری نداشت.

همچنین تعیین ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق آن‌هم برای یک پرونده پرمناقشه، دیگر خطای راهبردی‌ای بود که صرفا فشار روانی برای تیم مذاکره‌کننده به همراه می‌آورد.

با چنین نگاهی دیگر توافق موقت با هدف ادامه مذاکرات رویکرد ایران نخواهد بود؛ چراکه ایران یک‌بار این مسیر را پیموده و درحال حاضر چیزی جز توافقی نهایی با ضمانت اجرایی، هدف ایران نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    14 18
    بابا اول قرارشد رفع تحریم وراستی ازمایی بعد(بوسیله جاسوسها،مفسدان خودی وخائنیین،دانشمندان وفرمانده هان را ترور کنیدواگر خواستید همه پیشرفتهای هسته ای راموقت و گام به گام متوقف،تعلیق،پلمپ،بتن کنیدودودستی مملکت را بدهید دست اجنبی غارتگر اشعالگر وگاوهای شیرده وقراردادهای ننگین....)!؟
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 0
      خود برجام ننگ آور که ناموس کشور را تاراج می کند خیانت است حال به هر نوع توافقی!
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    26 12
    احسنت، دقيقأ همینطوره. حواستون باشه که یانکی جماعت یه روده راست تو شکمش نیست.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    38 11
    دوباره پا جای پای روحانی وظریف نادان نگذارید
    • ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 0
      تا زمانی که اغلب کاسبان برجام و مرعوبان کدخدا و حواریون سینه چاک ظریف همچنااااااااااان با آرامش مطلق بر مهمترین و حساس‌ترین مناصب وزارتخارجه تکیه زده و سفرای ذوب در افکار و اندیشه‌های غربگدایانه مرشدظریف! همچنان به اتفاق شاه‌دامادشون غرق در تفریح و تفرج دیپلماتیک با امکانات بین‌المال هستند، انتظار بهبود اوضاع نمیتوان داشت !!!
    • ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 0
      تا زمانی که اغلب کاسبان برجام و مرعوبان کدخدا و حواریون سینه چاک ظریف همچنااااااااااان با آرامش مطلق بر مهمترین و حساس‌ترین مناصب وزارتخارجه تکیه زده و سفرای ذوب در افکار و اندیشه‌های غربگدایانه مرشدظریف! همچنان به اتفاق شاه‌دامادشون غرق در تفریح و تفرج دیپلماتیک با امکانات بین‌المال هستند، انتظار بهبود اوضاع نمیتوان داشت !!!
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    26 6
    فقط لغو کامل تحریم ها . سپس راستی آزمائی ازین کار دشمن ، آنگاه برگشت به برجام
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    21 4
    رفع کل تحریم های از اول انقلاب ایران تا بحال در برابر متوقف کردن غنی سازی شصت در صد . برای بیست درصد هم باید مذاکره جدید کنند . فقط و فقط .
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    18 17
    کاش حقوق، دارایی، شرکت هاو سود سرشار از تحریم امثال شما رو نشون مردم می دادند تا متوجه بشن که چرا دنبال تحریم هستید؛ مردم با خاک یکسان کردید، شما از صد دشمن برای مردم بدترین، خدا جوا شما رو بده!
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      23 9
      اونوقت تو و امثال تو چرا دنبال گرفتن موشک های ایران هستین؟ چرا ایران رو بی دفاع میخواین؟ هدفتون اینه که آمریکا رو سر مردم ایران هم بمب های 10 تنی بندازه و ایران رو مثل عراق و افغانستان و یمن و لیبی ویران کنه؟ تو جیره خور آمریکای ویران گری یا یه ساده لوح کم هوش پای ماهواره که هرچی مزدورا بگن باور میکنه؟
  • میثم IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 5
    بهشون بگید بمب های اتم ما یه جای دیگه تولید می شن و فقط موقعی شلیک می شن که از طرف شما بمب‌ اتمی بیاد، تا زمانی که غلط زیادی نکنید نخواهید فهميد موشک های بالستیک مافوق صوت ایران راحت آمریکا رو خواهند زد.
  • سردار IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 7
    از این رئیس جمهور وپیرمردد هرچه بگی برمیاد
  • رضا IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 0
    اول غنی سازی ۹۰ درصد انجام بدیم بعد در مورد کاهش آن گفتگو کنیم.
  • غلو IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 9
    وحشت افکار کیهانی از هرگونه توافق
  • ایران دوست IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 2
    ما که داریم بدبختیها را تحمل میکنیم وفکرهم نمیکنم دیگه بدترازاین شود پس لطفا دیگه عزت مملکت را زیرسؤال نبرین!!!
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    یانکیهای لعنتی خوب میدانند که طرفهای اصلی از تحریمهای آنان اتفاقا فربه تر میشوند، اما زندگی مردم عادی مستقیما آماج تحریمهای ظالمانه شان قرار گرفته است. همین مردمی که بار سنگین تحریمها را بدوش میکشند در حالیکه مسلما نفعی از رفع تحریمها یا آزادی اموال کشورشان نخواهند دید!
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 1
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    دقیقا ،،،توافق موقت یعنی وقت تلف کردن و جهش دوباره ارز
  • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    ما باید آنقدر قوی بشیم تاتحریمها هیچ اثری نداشته باشد
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    آمریکا. مثل. کفتار هسته ایران مواظب باشد
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    این استکبارشرق وغرب مشکلشون هسته ای بودن ایران کشورها نیست چون کره شمالی وچین هم خیلی کلاهک وبالسیک اتمی دارند-مسئله اصلی جلوگیری ازافزایش نفت وگاز هست که بازهم بعداز۱۰۰سال بتوانند نفت وگاز وذخایر ومعادن ومنابع کشورها را به قیمت مفت غارت کنند(مثلا نفتی وه باید ۱۰۰۰دلار باشه را به قیمت یکدهم ۱۰۰ساله دارند عارت میکنند که یعنی کشورهای نفتی را ده برلبر صعیف وعارت کرده اند
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    توافق موقت یک چیزی شبیه این است که نقد بدیم و قرار بشود نسیه بدهند و یکهو دبه دربیاورند. دیدم که میگم. زیاد دور هم نیست.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    ما که تحت فشار هستیم عادت کردیم. نباید وا بدن. هر روز باید فعالیت هاشون رو زیاد کنن تا دست مون پر باشه. اگه چیز زیادی خواستن بیخیال شن برجام رو
  • قربانعلی NL ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    این تصمیم قاطع ایران چی هست؟!
  • DE ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    اگر تا زمان آغاز مذاکرات در هشتم آذر، دولت به مردم و همچنین این خارجی های نامرد بتواند اثبات کند که تورم و نرخ ارز را میتواند کنترل کند، آنگاه با دست پر و از بالا می توان مذاکره نمود.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    آمریکا . چکش برگشت خورده و از اعتبار افتاده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس